De internationale jury looft de ‘zeer moderne en visueel aantrekkelijke voorpagina’ en prijst ook het zaterdagse ‘L Magazine’ van het dagblad: “De makers tonen hun creativiteit in zowel de onderwerpkeuze als de lay-out.”
Roy op het Veld, hoofdredacteur van De Limburger, zegt in zijn krant de prijs te zien als een waardering voor “het feit dat we de lezer dagelijks verrassen, niet alleen met onze inhoud, maar ook met de vorm.”
Sharon Brabant, de verantwoordelijke artdirector vertelt op de website over de restyling: “We hebben best veel op de schop genomen. Zeg maar alles. Toch moesten we de eigen identiteit van de krant behouden, om het gevoel bij de lezer te voorkomen dat hij opeens een vreemde krant in handen had.” Over de belangrijkste trend in krantenland zegt ze: “Tegenwoordig moet digitaal nieuws op het schermpje van een mobieltje passen. Een enorme beperking. In een papieren krant kun je met bijvoorbeeld foto’s of illustraties nog eens echt knallen.”
Dit jaar deden 185 kranten uit 27 landen mee aan de negentiende editie van de ‘European Newspaper of the Year’ competitie. In de categorie ‘lokale krant’ werd ‘Tageblatt’ uit Luxemburg de winnaar. Het Duitse ‘Handelsblatt’ werd de best vormgegeven landelijke krant van Europa. En het Noorse ‘Morgenbladet’ won bij de ‘wekelijkse kranten’.
De ‘European Newspaper of the Year’ prijzen worden sinds 1999 uitgereikt. In dat jaar won de toen nog voluit ‘Dagblad de Limburger’ geheten en op broad sheet uitgegeven krant ook al een prijs in de categorie ‘regionale kranten’. Vorig jaar ging deze prijs nog naar ‘Het Parool’. Vormgever John Koning vertelde tijdens Print Pakt Live 2017 over het ontwerpproces.