Binnenkort ontvangen alle medewerkers van de KLM een nieuw personeelsblad. Voorganger ‘De Wolkenridder’ verscheen in augustus 2015 voor het laatst in druk en werd opgevolgd door de digitale KLM NewsApp. Volgens vakblad Communicatie keert de luchtvaartmaatschappij nu weer terug naar papier.
“Ja, we gaan weer iets maken dat bij mensen op de deurmat valt”, zegt Judith Coster, hoofd Communicatie KLM, op de website van vakblad Communicatie: “Dit is personeelsmagazine 2.0. Wij denken dat je bedrijfstrots – ‘weet mijn gezin wat er gebeurt?’ – beter via papier kunt communiceren. Onze KLM-nieuwsapp blijft belangrijk voor actualiteiten. Maar op een nieuwsapp kijk jij wel als medewerker, alleen je gezin kijkt niet mee. Want het is jouw telefoon. Dit nieuwe magazine past volledig in ons verhaal om hoofd en hart van de mensen via storytelling aan elkaar te verbinden.”
Van krant tot glossy magazine
In 1934 al beschikken KLM medewerkers over een ‘ontspanningsblad’ onder de titel ‘De Vliegende Hollander’. Dat blad houdt met het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog op te bestaan. Op 5 oktober 1946 verschijnt de eerste editie van opvolger ‘De Wolkenridder’. Het personeelsblad transformeert eind jaren ’40 tot een krant, om in 1991 in magazinevorm als maandblad te verschijnen – tot KLM in augustus 2015 volledig op digitale interne communicatie overstapt.
