De Britse keten van boek-, tijdschriften- en krantenwinkels WHSmith heeft er een mooie term voor bedacht: het ‘colour therapy phenomenon’.
Dat fenomeen leidt er toe dat de verkoop van kleurboeken voor volwassenen overal in de wereld omhoog schiet.
Colour therapy ofwel een rustgevende therapie op basis van kleuren wordt door velen in de praktijk gebracht met kleurboeken. Die markt groeit als kool, met in ons land een breed aanbod bij Ako, Bruna. Bol.com maar ook Action of Xenos. Vooral ouderen lijken de hobby op te pakken, waarbij in veel Amerikaanse steden bijvoorbeeld al ‘een middagje kleuren’ wordt georganiseerd.
Het fenomeen neemt nu zodanige vormen aan dat zelfs grote internationale ketens er melding van maken in hun officiële financiële berichten. Bij de grootste boekverkoper ter wereld, online-gigant Amazon.com, waren vorig jaar vijf van de 15 meest verkochte titels een kleurboek.
Daarnaast meldt WHSmith, een Britse keten met meer dan 1.300 vestigingen en een bekende verschijning op veel internationale vliegvelden, dat de Kerstverkopen prima zijn verlopen dankzij dat ‘colour therapy phenomenon’.
Die boodschap is inmiddels overgenomen door Barnes & Noble, de grootste Amerikaanse keten van boekenwinkels. In een bericht aan Wall Street zegt CEO Ron Boire: “We zijn blij met de prestaties van onze boekenwinkels. Daar werd de laatste weken meer verkocht door de aanhoudende kracht van kleurboeken voor volwassenen.”