‘Kinderen zijn media-omnivoren’

“Kinderen zijn ware omnivoren te noemen als het gaat om het gebruik van verschillende media”. Het gebruik van media blijkt relatief stabiel te zijn in vergelijking met drie jaar geleden, stelt de NOM Kids Monitor 2020.

Volgens de Monitor kijken bijna alle kinderen (95%) wel eens televisie: “Ze zeggen wel minder vaak naar televisie te kijken”. De meeste kinderen gaan wel eens naar de bioscoop (83%) of lezen voor hun plezier een boek (84%) of een tijdschrift (61%). Een vijfde (20%) van de kinderen leest wel eens een krant.

Opmerkelijk is de toename van kinderen die zeggen naar vlogs te kijken: 77% (een stijging van18% in vergelijking met 3 jaar geleden) zegt dat vaak of af en toe te doen. Podcasts, een nieuw medium, worden door 19% van de kinderen beluisterd.

Voor het eerst is er gevraagd naar het gebruik van spraakgestuurde assistent: 27% van kinderen heeft het apparaat thuis en gebruikt het zelf ook. Bij social media is TikTok met stip op nummer 1 gekomen, met 49% bereik onder 6 –12 jarigen.

Een meerderheid van kinderen (79%) zegt thuis afspraken te hebben over het gebruik van online activiteiten. Vooral afspraken over het kijken naar filmpjes en spelen van games worden thuis gemaakt.

Naast veelvuldig mediagebruik blijven kinderen vooral veel buiten en binnen spelen (98% resp. 93%). Ook gezelschapsspelletjes en puzzelen blijven enorm populair, 95% van kinderen doet dat vaak of af en toe.

(beeld: Sanoma)

Plaats een reactie