Kinderen kiezen voor scherm én papier

Kinderen omarmen in 2025 zowel digitale als traditionele media. Televisie en smartphones zijn favoriet, maar ook papieren media blijven onverminderd populair. Dat blijkt uit de nieuwste editie van de NMO Kids Monitor.

Kinderen zijn regelrechte ‘mediafans’, concluderen de onderzoekers: “Ze kijken video’s, luisteren naar muziek en podcasts, lezen boeken en magazines en spelen games. De NMO Kids Monitor laat zien dat het mediagedrag steeds veelzijdiger wordt, waarbij verschillende platformen en vormen naast elkaar bestaan.”

Veel waarde aan tastbare media

Papieren media blijven een prominente rol spelen. Donald Duck is met afstand het meest gelezen tijdschrift, gevolgd door tal van andere titels. De resultaten tonen aan dat kinderen ook in het digitale tijdperk veel waarde hechten aan tastbare media.

(beeld: NMO)

Ook boeken blijven geliefd: 83% leest op papier en een derde las het afgelopen jaar tien boeken of meer. Oudere kinderen (10-12 jaar) lezen minder dan jongere (6-9 jaar). Kinderen van hoogopgeleide ouders lezen vaker en gevarieerder.

Televisie, telefoons en tablets

Televisie is het medium met het grootste bereik. Daarnaast groeit het gebruik van smartphones en tablets gestaag. Ze gebruiken deze apparaten niet alleen om te kijken, maar ook om te luisteren, lezen en gamen.

De NMO Kids Monitor 2025 bestaat uit een grootschalig onderzoek onder 1.025 kinderen, uitgevoerd door onderzoeksbureau Ipsos I&O. Kijk voor informatie op de website van het NMO.

Boeken Tijdschriften
Reageren is niet mogelijk.