“Internet niet de reden voor opzeggen abonnement”

De oplages van dagbladen krimpen en het internet krijgt daar al snel de schuld van.

De Duitse mediadeskundige Andreas Vogel deed onderzoek naar de dalende dagbladoplages en ziet een andere oorzaak: de kranten hebben zich niet aangepast aan sociaal-maatschappelijke veranderingen in de maatschappij.

Cijfers uit Vogels onderzoek laten zien dat de oplages van kranten al dalen sinds de jaren tachtig, toen het internet er nog niet was als concurrent.

18_07_duitse_kranten_oplage

De daling liep destijds parallel met diepgaande sociale verandering: De grenzen aan de oplagegroei waren op een gegeven moment bereikt en het sociale rolmodel binnen de maatschappij veranderde langzaam. Het gezinsmodel – vader, moeder, kinderen – kreeg door de individualisering van de samenleving concurrentie, waardoor er meer maatschappelijke variatie ontstond.

Het concept van ‘de krant voor iedereen’ kwam daardoor in de knel, stelt Vogel op de website van de Duitse krant Tageszeitung.

Kranten

Plaats een reactie