Begin februari startte de vierde editie van de ‘Renew The Book – Innovation Award’. Doel is “zowel bestaande innovaties stimuleren als het boekenvak motiveren nieuwe innovaties te omarmen”.
‘Renew The Book’ is het innovatieprogramma van de Groep Algemene Uitgevers (GAU). De belangenorganisatie van de Nederlandse boekenuitgevers is op zoek naar ‘innovaties die het leesplezier en -gemak vergroten’. “De ingediende businessplannen dienen vernieuwend, gevalideerd, haalbaar en schaalbaar van karakter te zijn. Ook kunnen innovatieve ideeën worden ingediend, mits ondersteund door een proof of concept of een werkend prototype.”
De stimuleringsprijs is bedoeld voor ‘bedrijven, start-ups, studententeams en uitvinders’. “En eigenlijk iedereen die bezig is met het ontwikkelen van innovatieve producten of diensten voor het Nederlandse boekenvak“. Er is 50.000 euro beschikbaar voor het beste idee.
Innovatiekracht in de boekensector
In aanloop naar deze vierde editie onderzocht brancheorganisatie KVB Boekwerk hoe het staat met de innovatiekracht in de boekensector. “Wat direct opvalt aan de inzendingen is dat er veel aandacht is voor leesbevordering of verrijking van leeservaring, voornamelijk voor de jeugd.”
“De innovaties uit Renew the Book weerspiegelen goed wat er aan urgentie in de boekenmarkt gevoeld wordt. Hoe houden en krijgen we mensen aan het lezen? Daarbij hoort ook het verlagen van de drempel om te lezen door in te spelen op gemak. Zowel in het kiezen van een boek, het combineren van media en vormen, als de belevingswereld om boeken heen”.
Winnaars
Vorig jaar won IMMER de ‘Renew The Book – Innovation Award’. Het is een lees-app die het lezen via telefoons en tablets veel prettiger maakt en deep-reading verbetert. De app is gebaseerd op ervaringen en ontwikkelingen in gaming, machine learning en gedragspsychologie. Eerdere winnaars waren WriteReader (2017) en Bookarang (2015).
Inzendingen voor de vierde editie zijn welkom tot 1 september 2022.