De onwetendheid over de mogelijkheden van DM is bij marketeers nog groot. Maar als je impact wil maken, dan hoort Direct Mail standaard thuis in jouw marketingmix! Onderzoeksbureau Mainsights deed hier in opdracht van PostNL onlangs onderzoek naar.
Dat Direct Mail niet altijd top of mind is bij de Nederlandse marketeers, blijkt zeker uit de typeringen die er tijdens dit onderzoek aan DM wordt gegeven: tijdrovend, ingewikkeld, duur, onvoldoende meetbaar, schieten met hagel, sluit niet aan bij de online marketingstrategie, intern moeilijk te verkopen en foutgevoelig.
Tegelijkertijd blijken de respondenten erg nieuwsgierig naar de mogelijkheden die DM hen kan bieden. Hierbij ziet men ook wel dat de zogenaamde drempels die ze zelf zien, grotendeels verlaagd kunnen worden met het bieden van goede content en argumentatie om de perceptie van de marketeers te wijzigen. De Nederlandse marketeer is vooral op zoek naar goede relevante voorbeelden waardoor ze geïnspireerd geraken.
Want aan te toegevoegde waarde twijfelt men niet. De hoge attentiewaarde en het feit dat DM gepersonaliseerd is/persoonlijk overkomt zorgt namelijk voor het verhogen van de campagne-impact. Want zeker in de huidige tijd van een sterk toenemend aantal communicatiekanalen is de kracht van persoonlijke communicatie via een fysieke brievenbus een erg sterk onderdeel van de marketingmix geworden. Helemaal als je dit op een slimme manier combineert met online kanalen.
Brancheorganisatie KVGO onderschrijft de positieve onderzoeksresultaten. “Dus wil je dat je boodschap goed overkomt? Dat ontvangers je boodschap voor waar aannemen? En dat ze sneller de gewenste actie uitvoeren? Dan moet je zeker post inzetten, bijvoorbeeld een gepersonaliseerde DM!”
Wil je meer informatie over het onderzoek van PostNL en Mainsights? Neem dan contact op met het KVGO via info@kvgo.nl.