De Zweedse meubelgigant Ikea brengt in de herfst van 2021 een speciaal boek uit, als eerbetoon aan de 70-jarige geschiedenis van haar papieren catalogus. Die meubelgids, legendarisch vanwege de enorme miljoenenoplage, verscheen dit jaar voor het laatst.
“Voor zowel klanten als medewerkers zorgt de Ikea catalogus voor veel emotie, herinneringen en plezier. Zeventig jaar lang is het een van ons meest unieke en iconische producten geweest, en een inspiratiebron voor miljarden mensen over de hele wereld”, stelt het bedrijf. De beslissing om de gids te stoppen is daarom “emotioneel maar ook rationeel”: “Het mediagedrag van klanten is veranderd, en Ikea investeert flink in digitaal.” In onder andere Nederland experimenteerde het bedrijf al met een sterk verminderde oplage.
Om de 70-jarige geschiedenis van de papieren catalogus te vieren, verschijnt in de herfst van 2021 nog wel een speciaal boek voor het winkelpubliek, “gevuld met meubelinspiratie en kennis”. Ikea publiceerde op de website alvast enkele hoogtepunten uit die historie:
- In 1951 stelde Ingvar Kamprad, oprichter van Ikea, zelf de eerste catalogus samen en distribueerde 285.000 exemplaren.
- In 1998 verscheen de eerste ‘Ikea op kantoor’-catalogus op internet, een speciale editie met uitsluitend kantoormeubilair. Het was eigenlijk de bedoeling geweest om het volledige assortiment online te presenteren, maar vanwege de complexiteit van de IT-systemen werd dat plan uitgesteld.
- In 2000 was de catalogus voor het eerst beschikbaar in een gedrukte en digitale versie.
- In 2001 lanceerde Ikea voor het eerst e-commerce in Zweden en Denemarken.
- Op het hoogtepunt van de catalogus in 2016 werden er 200 miljoen exemplaren, in 69 verschillende versies, 32 talen en naar meer dan 50 markten verspreid.
- Ikea introduceerde in Nederland in 2019 een luistercatalogus en werden woontips deze zomer gegeven door de Wandelende Catalogus.
Voor de liefhebber zijn alle catalogi van Ikea toegankelijk in het online Ikea Museum.