Huis-aan-huiskrant blijft veelgelezen massamedium

Bijna iedereen leest huis-aan-huiskranten: 11,8 miljoen Nederlanders (80 procent) doen dat ‘wel eens’ en liefst 5,3 miljoen Nederlanders (36 procent) doen dat wekelijks. Ze gebruiken de kranten graag als bron voor lokaal nieuws, maar letten zeker ook goed op de aanbiedingen van winkeliers.

Uit de nieuwe Nationale Regio Monitor van het NOM blijkt dat 80 procent van de lezers de HAH-kranten uitsluitend op papier leest. Dat gebeurt bovendien intensief: 75 procent van de lezers leest driekwart of meer van elke editie. Adverteren in dit medium blijkt effectief: 50 procent van de lezers onderneemt actie naar aanleiding van aanbiedingen in de HAH-krant.

Resultaten uit de nieuwe Nationale Regio Monitor

De Monitor-cijfers maken ook duidelijk dat de HAH-kranten het bereik de afgelopen jaren weliswaar zien teruglopen, maar nog altijd flink hoger scoren dan de regionale dagbladen. Volgens Niels Bruinsma (Strategy & innovation director bij Abovo/Maxlead) is de rol van HAH-bladen dan ook nog lang niet uitgespeeld. Hij schrijft bij vakblad Adformatie: “Via een combinatie van scherpe tarieven, samenwerkende uitgeverijen en slimme strategische en vooral creatieve keuzes zijn de huis-aan-huisbladen nog steeds prima in te zetten.” Bruinsma wijst ook op de goede score onder de doelgroep van 35- tot 49-jarigen: “En laat dat nou net commercieel een van de meest aantrekkelijke doelgroepen zijn…”.

Lees de volledige analyse van de Nationale Regio Monitor door Niels Bruinsma op de website van Adformatie.

Kranten

Plaats een reactie