Huis-aan-huis kranten vormen voor veel Nederlanders een belangrijke bron voor lokaal nieuws. Ook wordt er goed gelet op de aanbiedingen van lokale ondernemers. Huis-aan-huis kranten worden dan ook intensief gelezen: “57 Procent van de lezers leest driekwart of meer van een nummer”.
Eind mei werd de resultaten van de NOM Regio Monitor 2020 gepresenteerd. Dit is een breed onderzoek naar het bereik van lokale printmedia, gehouden onder 34.284 respondenten van 13 jaar en ouder. Huis-aan-huisuitgever BDUmedia publiceerde een beknopt overzicht van de belangrijkste resultaten:
- 81% van de respondenten leest de huis-aan-huis krant uitsluitend op papier, 3% uitsluitend digitaal en 16% leest de huis-aan-huis krant zowel op papier als digitaal.
- 55% van de Nederlandse bevolking gebruikt de huis-aan-huis krant als bron voor lokaal nieuws (43%), gevolgd door voeding (36%), sport (35%) en politiek (31%).
- 65% van de Nederlanders let op de aanbiedingen van lokale ondernemers in de huis-aan-huis krant, waarna 51% hiervan actie onderneemt.
Lezer/bladbinding
Uit het onderzoek blijkt volgens BDUmedia dat de binding met huis-aan-huis kranten nog steeds onverminderd hoog is onder 50- plussers. 56 Procent van de respondenten in de leeftijdsgroep 50-64 jaar geeft aan dat ze de huis-aan-huis krant heel erg zouden missen, tegenover 69 procent van de respondenten in de leeftijdsgroep 65+.