Onderzoek wijst uit dat huis-aan-huis folders het effect van de tv-reclame versterken. Kwalitatief onderzoeksbureau ST&T deed hier met eye tracking software en EEG neuromarketing onderzoek naar in opdracht van folderverspreider Spotta.

Folderaanbiedingen blijven beter hangen omdat ze in het brein bewuster en actiever worden verwerkt dan tv-reclames. De folder is daarmee de perfecte aanvulling op de tv-reclame, die weer meer emotionele aantrekkingskracht heeft, concludeert het onderzoek.
Tom van Bommel van ST&T Research legt uit: “We kregen de opdracht van aanbiedingenplatform Spotta om te kijken wat mensen echt vinden van folders. Niet door het ze te vragen, maar door te kijken naar hun hersenactiviteit en kijkpatronen. Zo kunnen we zien hoe het hele folderproces in elkaar steekt en het vergelijken met hoe je tv-reclame ervaart.”
Televisie is leuker. De folder blijft beter hangen.
“We hebben onder andere gekeken naar de aantrekkingskracht. Die is bij de televisie hoger. Niet zo gek, want je hebt er meer bewegende beelden en geluiden die het brein aantrekken. Wat we ook zien is dat de geheugenactivatie weer sterker is bij een folder. Folders worden namelijk bewuster en actiever verwerkt dan tv-reclames in het brein van de consument. De aanbieding die je ziet in een folder zal dan ook beter blijven hangen dan precies diezelfde aanbieding op televisie.”
Eerst de folder, dan televisie
Van Bommel vervolgt: “Er vindt een interessant interactie-effect plaats als je beide middelen inzet. Als je de aanbieding eerst in de folder ziet en vervolgens op televisie, vind je de aanbieding nog interessanter.”