De Society for Newsdesign (SND) heeft voor de tweede keer op rij Het Parool uitgeroepen tot ‘World’s Best Designed Newspaper’. Ook The New York Times en Die Zeit vielen in de prijzen.
Hoofdredacteur Ronald Ockhuysen vertelde in de eigen krant na het winnen van de prijs ’trots, vereerd én stomverbaasd’ te zijn: “We weten dat Nederlanders een rijke geschiedenis hebben op het gebied van typografie en design. Maar twee keer achter elkaar de mooiste van de wereld worden – dat is zoiets als de Champions League binnenhalen, en het jaar erop gewoon nóg een keer.”
Metamorfose van een krant
In 2016 onderging Het Parool een metamorfose: “Het idee van het ontwerp – een elegante krant met de kenmerken van dagbladen uit de jaren vijftig en zestig, toen gedrukte media nog blaakten van het zelfvertrouwen – werd door de hoofdredactie en door art director John Koning ontwikkeld en daarna uitgewerkt door de Poolse ontwerper Jacek Utko.”
John Koning gaf vorig jaar tijdens Print Pakt Live op de Dutch Design Week een presentatie over de bekroonde nieuwe vormgeving van Het Parool. De krant behoorde tot de ‘grafische juwelen’ die door Print Pakt in Eindhoven werden tentoongesteld.
Reacties
Henk Gianotten
Geweldig dat een overwegend lokale krant 2x op rij deze prestigieuze prijs heeft gewonnen. Hulde aan de hoofdredacteur en uitgever die zoiets mogelijk hebben gemaakt. Natuurlijk waren het de ontwerpers die de bekroonde kranten vormgaven, maar het zijn de opdrachtgevers die de guts hebben om design zo’n belangrijke rol te geven. Chapeau!