Helft van jongeren leest tijdschriften

Nog altijd ongeveer de helft van alle Millenials en Gen Z-jongeren leest gedrukte tijdschriften. Voor beide generaties geldt dat vrouwen dit aanzienlijk vaker doen dan mannen. Dat blijkt uit het ‘Grote Jongeren Onderzoek 2020‘.

Voor de vierde keer op rij onderzochten Wayne Parker Kent en MediaTest het gedrag en de voorkeuren van jongeren. Van de ‘Generatie Z’ (t/m 24 jaar) leest 32% van de mannen en 58% van de vrouwen ‘weleens’ een gedrukt tijdschrift (samen 44%). Bij de Millennials (tussen de 25 en 40 jaar) is dat 51% van de mannen en 66% van de vrouwen (samen 58%). Het aantal jongeren dat tijdschriften online leest ligt, met gemiddeld 28%, aanzienlijk lager. De cijfers vertonen wel een dalende trend.

De onderzoekers schrijven verder dat ongeveer een op de vijf jongeren (Gen Z: 23%; Millennials: 19%) een abonnement heeft op één of meerdere tijdschriften en 56% koopt wel eens een los tijdschrift (Gen Z: 50%; Millennials: 61%).

Gevraagd naar hun houding ten aanzien van advertenties blijkt dat jongeren de online reclames (op bijvoorbeeld de PC of smartphone) een stuk negatiever beoordeelt dan offline reclames in tijdschriften of kranten.

Het ‘Grote Jongeren Onderzoek 2020‘ van Wayne Parker Kent en MediaTest

Tijdschriften

Plaats een reactie