Helft boekenlezers leest van papier én digitaal

Negen op de tien Nederlanders lezen wel eens een boek in de vrije tijd. Bijna de helft van hen leest enkel uit papieren boeken. Een even grote groep leest naast van papier ook digitale vormen van het boek, zoals e-books en luisterboeken.

Branchevereniging KVB Boekwerk vroeg marktonderzoeker GfK een analyse te maken van het digitale mediagebruik van boeklezers. Het luisterboek blijkt vooral aan te slaan bij jongere Nederlanders: vijftigminners maken relatief veel gebruik van luisterboeken, vijftigplussers juist minder. “Jongeren onder de 35, die dus bovengemiddeld luisterboeken luisteren, lezen weer minder dan gemiddeld e-books. Het lijkt dus vooral het luisterboek te zijn dat potentie heeft voor de toekomst.”

“De jongste doelgroep (13-17 jaar) die de e-reader gebruikt brengt er veel tijd mee door: wekelijks 371 minuten. Dat geldt ook voor de 65-plussers (wekelijks 268 minuten). Deze laatste groep brengt ook veel tijd door met het luisteren naar boeken op cd (wekelijks 276 minuten). Over algemeen kan gesteld worden dat van de mensen die papieren boeken lezen, 65-plussers dat wekelijks het meest doen (196 minuten).”

Voor uitgevers is het interessant om te weten welke socialemediakanalen zij het beste kunnen inzetten om hun doelgroepen te bereiken. Daarom is er in het onderzoek ook gekeken naar het socialemedia-gebruik van boeklezers: “Ongeveer 70% van de lezers gebruikt Whatsapp en Facebook om te communiceren. Instagram en Messenger worden door ongeveer 40% van de lezers gebruikt om te communiceren. Facebook en Instagram zijn vooral populair voor het vermaak dat ze bieden en om in contact met anderen te blijven.”

Lees meer over de uitgebreide analyse op de website van KVB Boekwerk.

Leave a Reply