Begin november startte Nederlands grootste bibliotheekcampagne ‘Heel Nederland Leest’. Er worden deze maand 250.000 exemplaren van het boek Sonny Boy van Annejet van der Zijl gratis uitgedeeld aan bibliotheekbezoekers.
De campagne wil zoveel mogelijk mensen met elkaar te verbinden door Sonny Boy te lezen en het boek samen te bespreken, leggen de initiatiefnemers uit. “Leesclubs door het hele land hebben het boek op de agenda staan en een samenwerking met winkelketen Zeeman dragen bij aan het in gesprek gaan met elkaar over een boek.”
Eveline Aendekerk, directeur CPNB, legt uit: “De campagne Heel Nederland Leest heeft als doel de sociale cohesie te vergroten door samen hetzelfde boek te lezen. (…) We creëren in november de grootste leesclub van Nederland.”
Sonny Boy wordt dit jaar ook gepromoot in alle 450 winkels van Zeeman dankzij een nieuwe samenwerking met de textielgigant. In de campagneperiode prijken ansichtkaarten met ‘Heel Nederland Leest Sonny Boy’ op de Zeeman-toonbanken. Hiermee wordt de winkelbezoeker op het gratis boek gewezen dat ook in een grootlettereditie en een editie in makkelijke taal wordt uitgegeven.
Speciale uitgaves
“Om iedereen mee te laten lezen komt er ook dit jaar weer een speciale grootlettereditie én een editie in makkelijke taal van Sonny Boy. De grootlettereditie bevordert het lezen onder mensen met een visuele beperking. De editie in makkelijke taal is voor iedereen die (nog) niet zo sterk is in lezen. Er zijn 9.850 exemplaren van Sonny Boy in makkelijke taal besteld door bibliotheken. Dit zijn zo’n 3.000 exemplaren meer dan de editie vorig jaar, wat goed nieuws is voor het bereik van de campagne Heel Nederland Leest.”
Sonny Boy wordt ook cadeau gedaan door brillenmerk LoopLabb bij aankoop van een leesbril.