Een van ’s werelds grootste adverteerders stelt de effectiviteit van online advertenties ter discussie. Dat schrijft De Volkskrant.
De Volkskrant: “Procter & Gamble (P&G), dat merken bezit als Always, Head & Shoulders en Pampers, schrapte het afgelopen kwartaal ruim 100 miljoen dollar (85 miljoen euro) aan digitale advertenties en merkt daar naar eigen zeggen helemaal niets van in de verkopen.
Hoewel het megaconcern talloze online reclamecampagnes annuleerde daalden de verkoopcijfers niet, vertellen twee directeuren in The Wall Street Journal. ‘Daaruit maak ik op dat de advertentie-uitgaven die we hebben geschrapt grotendeels inefficiënt waren.’
Volgens P&G kwamen de reclames van het bedrijf simpelweg niet op de juiste websites en locaties terecht. ‘Terwijl we willen dat iedere dollar toegevoegde waarde heeft, ofwel voor klanten ofwel voor aandeelhouders.’
De adverteerder baalt vooral omdat internetreclame vaak op webpagina’s met aanstootgevende inhoud terechtkomt en dat nepkliks van ‘bots’ nog steeds gemeengoed zijn. Deze robots klikken automatisch reclamebanners aan en geven adverteerders zo de illusie dat hun reclamegeld goed besteed is.
Nu P&G zoveel advertenties heeft geschrapt en dat niet terugziet in lagere omzetten weet het bedrijf hoe het écht zit, zeggen de directeuren. Als nepkliks op banners geen extra inkomsten opleveren, leidt het annuleren van die banners logischerwijs ook niet tot minder inkomsten,” is te lezen in De Volkskrant.