‘HAH-kranten zijn een massamedium’

De nieuwste NOM-cijfers tonen opnieuw het grote bereik van de huis-aan-huiskranten aan. “HAH-kranten zijn een massamedium, 74% van de Nederlanders (13+ jaar) leest wel eens een huis-aan-huiskrant”, aldus het onderzoek.

NNP, de brancheorganisatie van lokale nieuwsmedia, reageert verheugd op de cijfers: “Na het onderzoek van het Commissariaat voor de Media zijn ook de nieuwste NOM-cijfers een flinke steun in de rug van de huis-aan-huisblad uitgevers.”

Uit het onderzoek door NOM blijkt ook dat huis-aan-huiskranten alle doelgroepen in Nederland bereiken. Dat maakt ze ook interessant voor adverteerders: 77 procent van de lezers doet namelijk dagelijks boodschappen.

Huis-aan-huiskranten worden intensief gelezen, volgens de onderzoekers. “58 Procent leest driekwart of meer van een nummer.” De lezer is met name geïnteresseerd in lokale evenementen en activiteiten (79 procent). Ook heeft 75 procent belangstelling voor gemeentelijk nieuws en aankondigingen. En 68 procent wil meer weten over de lokale cultuur(agenda) of lokale sport(uitslagen).

Het NOM Dashboard over het massamedium huis-aan-huiskranten

Een keer per jaar worden de bereikscijfers van HAH-kranten gepubliceerd. NOM publiceert bovendien de topline resultaten van HAH-kranten in het NOM Dashboard. Daarnaast zette NOM nog enkele interessante conclusies uit het HAH-kranten onderzoek in onderstaande infographic.

Kranten

Plaats een reactie