De bestedingen aan buitenreclame bereikten een recordhoogte van € 279 miljoen. Dat is een groei van € 28 miljoen – oftewel 11 procent meer dan in het jaar ervoor, aldus branchevereniging Outreach.
De bestedingen aan buitenreclame (Out Of Home – kortweg OOH) worden verdeeld naar ‘traditioneel’ en ‘digitaal’, legt Outreach uit. “De bestedingen aan traditioneel lieten in 2023 een lichte daling van 1% zien. De groei van de markt komt dus geheel voor rekening van de bestedingen aan digitale buitenreclame (+24%). In 2023 is het aandeel van digitaal met 54% voor het eerst groter dan traditioneel.”
Volgens Hannelore Majoor, voorzitter van Outreach (en CEO van buitenreclame-exploitant JCDecaux), komt de groei van de bestedingen vooral door het groeiende vertrouwen van de adverteerders in het mediumtype in combinatie met de digitale transitie die de markt op dit moment meemaakt. “Digitale buitenreclame maakt een grote groei door en we zien dat traditioneel desondanks toch behoorlijk stabiel blijft. Dat heeft er in belangrijke mate mee te maken dat buitenreclame eigenlijk het enige overgebleven massamedium is.”
Majoor stelt: “De talloze mogelijkheden voor de inzet van buitenreclame onder meer door de beschikbaarheid van data, raken onder een groeiende groep adverteerders bekend. We hebben dan ook veel nieuwe adverteerders in het straatbeeld gezien afgelopen jaar. Adverteerders zetten buitenreclame ook vaker in als alternatief voor televisie.”