De komende drie jaar stelt DPG Media jaarlijks zo’n 5.000 abonnementen op regionale nieuwstitels beschikbaar aan mensen die hier geen financiële middelen voor hebben. Het betreft zowel papieren als digitale abonnementen.
Het project richt zich op mensen die interesse hebben in nieuws, maar daar door omstandigheden geen toegang tot hebben. Met dit landelijke initiatief wordt voortgeborduurd op de proef van De Gelderlander, die vorig jaar ter ere van hun 175-jarig bestaan 175 abonnementen in de regio Nijmegen heeft uitgedeeld. Naast alle regionale titels van het AD werkt ook Het Parool nu mee aan het project.
Steeds grotere nieuwskloof
Joris Gerritsen, initiatiefnemer en hoofdredacteur van De Gelderlander: “Nieuws is niet gratis, maar moet wel voor iedereen toegankelijk zijn. Er is een groeiende kloof tussen arm en rijk en omdat kwalitatieve journalistiek geld kost, ontstaat er ook een steeds grotere nieuwskloof.
Positieve effecten
Dat toegang tot regiojournalistiek positieve effecten heeft, is ook gebleken uit het onderzoek van de Radboud Universiteit Nijmegen. Die volgde en onderzocht het initiatief van De Gelderlander. Het blijkt dat deelnemers zich na het ontvangen van het abonnement meer verbonden voelen met hun omgeving. Ze weten beter wat er speelt in hun regio, wat leidt tot een grotere betrokkenheid bij de maatschappij.
Positieve bijdrage aan leesbevordering
Met dit project wil DPG Media een positieve bijdrage leveren aan leesbevordering in Nederland. Het lezen van de krant kan namelijk ook helpen tegen ontlezing in Nederland, een steeds groter wordend probleem. Op termijn wil DPG Media ook voor de Belgische nieuwstitels abonnementen beschikbaar gaan stellen voor dezelfde doelgroep.