Gratis krant ‘Metro’ bestaat 20 jaar

Op 21 juni 1999 verscheen de eerste editie van Metro in Nederland. Diezelfde dag werd ook concurrent Sp!ts gelanceerd, en later volgden nog De Pers en DAG. Bij het 20-jarig jubileum is er nog een titel over: “In de geschiedenis van de gratis dagbladen in Nederland is Metro de ‘last man standing’.”

Speciale jubileum-editie
Speciale jubileum-editie

Metro bracht vorige week een speciale jubileum-editie uit met onder andere een terugblik op de ontstaansgeschiedenis: “Een gratis dagblad in Nederland lanceren is een gat in de markt, dacht de Nederlandse ondernemer Bart Lubbers twintig jaar geleden. Samen met de Duitse journalist Falk Madeja, die op dat moment in Nederland woonde, en de Nederlandse ondernemer Tiago Jurgens werd hij de grondlegger van Metro Holland. Madeja had het concept in Zweden gezien, en wilde de krant naar Nederland halen.”

Nieuw businessmodel

Een gratis krant was in die tijd een uitstekend businessmodel, zegt media-onderzoeker Piet Bakker in de jubilieum-uitgave: “Tijd is schaars en in het openbaar vervoer hadden mensen even niets te doen. Mobieltjes waren er nog niet, dus was een gratis krant een prima tijdverdrijf.”

Met de opkomst van de smartphone is het businessmodel inmiddels veranderd, schrijft de krant: “We verdienen ons brood niet alleen meer met advertenties in de krant, maar ook online. En er liggen nog steeds iedere dag meer dan 200.000 Metro’s in de bakken. Iets waar we best trots op zijn.”

 

Kranten

Plaats een reactie