‘Offline oriënteren’ in een folder leidt tot online omzet, blijkt uit het succesverhaal van webshop Kleertjes.com en folderverspreider Spotta: “De folder is een belangrijke oriëntatiebron en is mede door de segmentatiemogelijkheden een aanvulling op TV, radio en de digitale inzet.”
“Nog weinig e-tailers zetten een folder in om hun doelgroep tot online aankoop te bewegen”, stelt folderverspreider/aanbiedingenplatform Spotta. Daarom bracht het met mediabureau ZIGT de potentie van de folder in kaart. Samen hebben zij voor kinderkledingwinkel Kleertjes.com een gesegmenteerde aanpak opgezet waaruit de kracht van de folder blijkt.
Gerichte verspreiding
Om de folderverspreiding zo relevant mogelijk in te zetten is eerst bepaald bij wie de folder op de mat moet vallen. Dit doet Spotta door het doorlopen van drie stappen: “Eerst is de klantdata van kleertjes.com geanalyseerd door het te koppelen met de databronnen van Spotta. Vervolgens is aan de hand van deze analyse een doelgroep profiel opgesteld. Daarna zijn de huishoudens geselecteerd die voldoen aan dit doelgroep profiel. Zo kon de doelgroep van Kleertjes effectief en efficiënt worden bereikt via het Spotta folderpakket.”
Resultaten
Mediabureau ZIGT heeft de effecten van de folder in de week na de inzet geanalyseerd: “Hieruit blijkt dat de folderverspreiding heeft geresulteerd in een stijging van 9,2% op het aantal orders. Een stijging van 25,5 % nieuwe klanten. 9,7% extra nieuwsbrief inschrijvingen en een uiteindelijk stijging van de omzet van maar liefst 2,4%. De folder levert een mooie bijdrage aan de omzet van Kleertjes.com. Offline oriënteren leidt dus ook tot online kopen.”