Bij de 20ste editie van de European Newspaper Award is Het Financieele Dagblad in de categorie ‘Landelijke kranten’ uitgeroepen tot ‘European Newspaper of the Year’. De internationale competitie beloont nieuwe en creatieve krantenvormgeving.
Dit jaar namen in totaal 182 kranten uit 25 landen deel aan de wedstrijd. Twee trends vielen daarbij op: kranten gebruiken steeds vaker beeldende manieren om de inhoud te presenteren (foto’s, infographics), en er worden meer ‘specials’ geproduceerd. Ook nam de kwaliteit van de ingezonden online projecten (zoals multimedia, video en apps) toe.
Voorbeeld voor anderen
De jury is enthousiast over het FD, dat sinds de zomer verschijnt in een vernieuwde opzet en vormgeving. Ze wordt gedrukt op zalmroze papier en op een iets kleiner formaat dan het klassieke tabloid-formaat. De lay-out van de krant wordt als ‘very relaxed’ beoordeeld: “Er wordt vaak gebruik gemaakt van alternatieve verhaalvormen met infographics en krachtige beelden. In het weekend wordt het ‘P – Persoonlijk’ magazine toegevoegd over design, reizen, technologie, mobiliteit, mode en cultuur. Met haar combinatie van print en online abonnementen is het FD een succesvol voorbeeld voor kranten in Europa.”
Jan Bonjer, hoofdredacteur FD, is trots op de prijs: “De titel ‘European Newspaper of the Year’ legt de lat voor ons opnieuw een stukje hoger. Aan ons om daar elke dag weer overheen te springen.”
Vorig jaar werd De Limburger bekroond in de categorie regionale krant. Een jaar daarvoor ging die prijs nog naar Het Parool. Die krant prolongeerde bovendien eerder dit jaar haar titel ‘World’s Best Designed Newspaper’.