PostNL viert het 220 jarig bestaan van het postbedrijf met de uitgifte van een bijzondere postzegel. Het ontwerp laat op een abstracte, grafische manier de ontwikkeling door de eeuwen heen zien.
Op de postzegel is het klassieke PTT-rood gecombineerd met donkerblauw en met twee kleuren oranje: “Als extra laag is een opvallende uv-lak aangebracht. Door de schittering ontstaat niet alleen een feestelijk, maar ook een driedimensionaal effect.”
Het postzegelvel is ontworpen door Haico Beukers en Marga Scholma uit Haarlem. Ze hebben de historie van het postbedrijf in Nederland in beeld gebracht aan de hand van de verschuiving in aantallen brieven en pakketten. Marga Scholma: “Je kunt het ontwerp ook zien als een lopende band in een sorteercentrum waarop de post zich van links naar rechts verplaatst. Ik weet wel dat het in werkelijkheid gescheiden stromen zijn, maar dat is de vrijheid die je als ontwerper hebt. En door het wisselende kleurgebruik en het blokjespatroon is in het postzegelvel ook een feestelijke slinger te herkennen. Want een jubileum, dat vier je.”
Stephan van den Eijnden, commercieel directeur van PostNL, zegt net zo trots op de nieuwe postzegels te zijn als op de historie van het bedrijf waar hij werkt: “In 220 jaar is er natuurlijk ontzettend veel gebeurd. Ook de naam van ons bedrijf is regelmatig gewijzigd: van Post & Telegrammen in 1799 tot PostNL nu. Maar hoe we ook heten, we willen waardevol blijven voor al onze klanten. Ook nu we steeds meer veranderen van een traditioneel postbedrijf naar een postale en logistieke e-commercedienstverlener.”
Vormgeving speelt al sinds lange tijd een belangrijke rol in de uitingen van PostNL. Elke Nederlander komt dagelijks bewust of onbewust in aanraking met de ontwerpen van postzegels, brievenbussen, bedrijfskleding en gebouwen. De hoogtepunten van dit bijzondere vormgevingsbeleid zijn ondergebracht in ‘Iconen van de Post‘, het virtuele museum van PostNL.