Verdienen uitgevers eigenlijk wel geld via Facebook? “Bepaald niet.” Dat is de conclusie van het rapport van WAN-IFRA (World Association of Newspapers and News Publishers).
Jarenlang hebben nieuwsuitgevers de hoop gekoesterd dat hun investeringen in Facebook op een dag iets zouden gaan opleveren. Maar uit het rapport blijkt dat de meeste uitgevers daarin teleurgesteld worden.
Amper omzet
50 WAN-IFRA-leden werden hierover bevraagd door Grzegorz Piechota, onderzoeker aan University of Oxford. Daaruit kwam dat Facebook gemiddeld 7 procent bijdraagt aan alle digitale opbrengsten, en 3 procent aan de totale opbrengst. Een kwart van de ondervraagden zeiden dat ze zelfs totaal geen omzet genereerden via Facebook.
Weinig tevredenheid
Uitgevers zijn uiteraard niet blij met deze situatie. Maar 37 procent was tevreden tot zeer tevreden over hoe Facebook ze helpt bij het verspreiden van hun branded content. Dit is een merkcommunicatievorm: het verweeft het merk met content en entertainment.
“Om geld te verdienen aan het gebruik van Facebook en andere platforms, moeten nieuwsuitgevers een gezonde business opbouwen naast deze digitale middelen, in plaats van hun hele toekomst eraan op te hangen”, schrijft Grzegorz Piechota.