Begin juni lag er opeens een nieuw magazine in de schappen bij de business class-lounge van het Londense vliegveld Heathrow. ‘Grow’, een kwartaalblad voor zakelijke leiders, blijkt een uitgave van Facebook.
Volgens het voorwoord van Nicola Mendelsohn, Facebook’s VP voor de EMEA-regio, ontstond het idee voor het Grow magazine tijdens een gelijknamig kleinschalig evenement dat Facebook al enkele jaren organiseert. Daar komen ‘traditionele merken, disruptieve nieuwkomers en creatieven’ bij elkaar om over de nieuwste trends te praten. “Die gesprekken tijdens Grow zijn ons zo goed bevallen, dat we besloten ze ook online en in print te brengen.”
De eerste editie van Grow gaat over de opkomst van niche-merken en heeft de Zweedse ‘retail goeroe’ Oscar Olsson op het omslag. De artikelen in Grow zijn via Facebook ook online te lezen. Media-platform FIPP probeerde te achterhalen in welke oplage en waar Grow wordt verspreid, maar ontving geen reactie van Facebook.
FIPP brengt een eerder uitstapje richting print door een andere online-gigant in herinnering: Airbnb bracht eind 2014 het eigen Pineapple magazine uit, 128 pagina’s dik. Daar bleef het destijds echter ook bij: pas twee jaar later verscheen de eerste editie van de opvolger, Airbnbmag (met een bescheiden 28 pagina’s). Dat blad verschijnt nu vier keer per jaar.