Buitenreclame-specialist Clear Channel organiseerde, in samenwerking met beïnvloedingsexpert Niels Houtepen, een experiment “om te onderzoeken of consumentengedrag te beïnvloeden is door wat ze onderweg zouden tegenkomen”. Dat leverde “verbluffende resultaten” op.
Clear Channel legt uit: “Voor dit experiment legden vier proefpersonen een route af door Utrecht centrum. Wat ze niet wisten, was dat er op hun route strategisch geplaatste ‘hints’ verborgen waren, o.a. in de vorm van meerdere vormen van buitenreclame van een groene Tony Chocolonely reep.” Na hun route door de stad kregen de deelnemers alle vier de opdracht om een willekeurig product te kopen in de supermarkt.
Elke deelnemer kocht zonder enige sturing een reep Tony Chocolonely chocolade. “Exact het resultaat waar we op hoopten en ook het resultaat dat Niels Houtepen vooraf al had voorspeld”, aldus Clear Channel.
“Wat onze verwachting overtrof en wat we niet hadden durven voorspellen, is dat drie van de vier deelnemers voor een groene reep zouden kiezen; twee deelnemers exact de groene reep van de Tony Chocolonely buitenreclame en één deelnemer een lichtgroene. Voor ons hét bewijs dat buitenreclame, onbewust, iets had geactiveerd in de hersenen van onze deelnemers, waardoor zij tot hun keuze voor de Tony Chocolonely reep kwamen.”
Buitenreclame ongelofelijk krachtig
Clear Channel: “Dit experiment toont aan dat buitenreclame ongelofelijk krachtig is in het beïnvloeden van gedrag, zelfs onbewust! Met de juiste strategieën en creatieve aanpak kunnen we een onuitwisbare indruk achterlaten in het brein van consumenten, wat resulteert in impactvolle aankoopbeslissingen.”