Bij de 22ste editie van de ‘European Newspaper of the Year’ designprijs heeft Nederland twee van de vier hoofdprijzen in de wacht gesleept. De Volkskrant won in de categorie landelijk dagblad en Het Parool werd eerste van de regionale kranten.
De jury feliciteert De Volkskant met het team van journalisten, fotografen en online specialisten “dat elke dag zo’n voorbeeldige creatieve krant maakt”. De krant “zet in op visual journalism, en past dat consequent zowel op papier als online toe. De voorpagina bevat een visuele presentatie van de belangrijkste onderwerpen van de dag. Binnenin treft de lezer een magazine-achtige opmaak aan, met veel witruimte.”
Volkskrant-hoofdredacteur Pieter Klok noemt de prijs “een bekroning van onze art directors, fotoredactie en vormgevers. En een bekroning op onze vernieuwingen in journalistieke vertelvormen.”
Over Het Parool zegt de jury: “Naast de rustige opmaak, is elk artikel voorzien van met liefde vormgegeven details: kleine infographics, feiten-kadertjes, quotes en – zeker niet onbelangrijk – foto’s van de auteurs. Kortom: een fraai voorbeeld van een regionale krant die precies op de doelgroep is toegesneden.”
Dit jaar deden 164 kranten uit 25 landen mee aan de jaarlijkse competitie.