Sinds zondag heeft Tilburg zijn eigen lettertype. De TilburgsAns is als de stad zelf: volks, ongekunsteld en speels.
Grafisch ontwerper Sander Neijens en tekenaar Ivo van Leeuwen vonden dat hun stad een eigen letter verdiende. Ze zochten naar een manier om de identiteit van de stad typografisch uit te drukken. Niet alleen de letters zijn bijzonder, het schrift kent ook pictogrammen van typisch Tilburgse zaken: de kruikenzeiker, poppodium 013 en het ‘Kroepoekdak’, de bijnaam voor het NS-station.
TilburgsAns verwijst niet alleen naar het ‘sans’, maar is ook de fictieve vrouw Tilburgse Ans. Als je ‘Ans’ tikt, verandert het woord in een dameshoofd. ‘De pictogrammen werken als ligaturen, een techniek om bij bepaalde lettercombinaties een nieuw beeld te laten ontstaan’, vertellen de makers in de Volkskrant.
Tilburg is niet de eerste stad met een eigen font – Kopenhagen en Eindhoven bijvoorbeeld hebben ook hun eigen letter – maar dit font is wel gratis te downloaden. Er is al een lunchroom die TilburgsAns gebruikt voor de menukaart en de plaatselijke krant heeft hem als kopletter.
Het project is uitgevoerd dankzij crowdfunding. Letters waren te adopteren voor 200 euro per stuk. Wie adopteerde, kreeg zijn letter in een lijstje thuisbezorgd. Neijens vertelt in de Volkskrant: ‘Het mooie was: als ik die letter kwam afgeven, hoorde je dat Tilburgers best trots zijn op hun stad, terwijl er normaal ook flink op wordt gemopperd.’
Niet alleen de letters kon je kopen, ook de spaties. Wie zichzelf een spatie cadeau deed voor 10 euro kreeg een wit vlak, genummerd, in een lijst. De fontontwerpers benaderden André Kuipers om een spatie te adopteren, omdat ‘de man verstand heeft van ruimte’. De astronaut is nu eigenaar van spatie nummer 64.