Effectieve postercampagne Rotterdamse politie

De Rotterdamse politie zette vorige maand een postercampagne in om een wapeninleveractie onder de aandacht te brengen bij een doelgroep die zij niet optimaal via social media kon bereiken. Het resultaat: ruim 200 wapens werden ingeleverd.

De wapeninleveractie van Politie Rotterdam ging op 21 januari van start. Twee weken lang konden mensen zonder vervolging hun wapens inleveren. De campagne heeft tot doel wapens van straat te halen maar wil ook een maatschappelijke discussie starten over de norm van wapens.

Postercampagne van de Rotterdamse politie
Postercampagne van de Rotterdamse politie

 

De beoogde doelgroep voor deze campagne zou lastig te bereiken zijn via organisch bereik van de eigen kanalen online. Een mix van social advertising en OOH (‘Out Of Home’, oftewel buitenreclame) werd ingezet om een groot bereik te creëren. Er werden 100 buitenreclame-vakken ingezet door heel Rotterdam. Op de poster staat een vrouw met een verhaal: haar vriend is doodgeschoten en zij is hierom indirect slachtoffer van wapengeweld.

Juiste doelgroep bereiken

In de zomer van 2018 hebben wij een online campagne gedraaid op nepwapens via onze eigen kanalen. Het was bedoeld voor jongeren die op vakantie gingen en vanuit daar een nepwapen meenemen, dit kan door de politie gezien worden als een echt wapen”, vertelt Lillian van Duijvenbode, Woordvoerder/Adviseur bij Politie Rotterdam. “Ondanks dat de campagne veel bereik realiseerde, werd niet de juiste doelgroep bereikt. Inmiddels zijn er met de huidige postercampagne van dit jaar ruim 260 wapens ingeleverd.

Buitenreclame

Plaats een reactie