De herwaardering voor print in de digitale wereld blijkt niet alleen uit verschillende onderzoeken. Er zijn ook prachtige praktijkvoorbeelden die laten zien dat papier ook jongere generaties wel degelijk aanspreekt. Het platform Reuters Community zet er aantal op een rij.
“Millennials zijn opgegroeid met breedband internet en smartphones. Zij beschouwen ‘digitaal’ niet als iets speciaals”, betoogt De Canadese journalist David Sax in zijn boek The Revenge of Analog. “Maar als iemand ze iets in analoge vorm aanbiedt, dan beschouwen ze dat als iets unieks en waardevols.” En de statistieken geven hem gelijk, stelt Reuters Community vast.
Uit onderzoek van de Amerikaanse media-organisatie MNI blijkt bijvoorbeeld dat ‘Gen X’- en ‘Millennials’-jongeren maandelijks vrijwel evenveel magazines lezen – namelijk respectievelijk 9,1 en 8,9 – als de oudere ‘Baby Boomers’ die er 9,2 lezen. Volgens research van MarketingProfs, vindt 92 procent van 18- tot 23-jarigen het gemakkelijker om van papier te lezen dan van beeldschermen. Ook is de response op direct-mail marketing 37 procent hoger dan bij e-mail.
Niet vreemd dus dat steeds meer merken ook een eigen magazine op de markt brengen. Het Britse online mode-platform ASOS (kort voor: As Seen On Screen)brengt bijvoorbeeld ASOS Magazine uit. De 132 pagina’s dikke herfst-editie (met twee verschillende covers, van zangeres Madison Beer en rapper Swae Lee) kan voor £1,00 op de website worden besteld.
Ook de eveneens Britse mode-e-tailer Net-a-Porter boekt succes met haar Porter Magazine: 85 procent van de topklanten voelt zich door het blad geïnspireerd om te gaan winkelen. Bij klanten die een abonnement op het tijdschrift nam het bezoek aan de website met meer dan 25 procent toe – en ze gaven ruim 125 procent meer uit.
Ook het Amerikaanse Away Luggage-platform, dat koffers en reistassen rechtstreeks aan consumenten verkoopt, pakt uit met een eigen blad, getiteld Here. Het is te koop voor $10, maar klanten krijgen een exemplaar meegeleverd in hun nieuwe koffer. Zo beschikt het bedrijf over een perfect distributiemodel, waarmee exact de gewenste lezers worden bereikt. En in Canada vertrouwt warenhuis Tire op de kracht van haar gedrukte catalogus. Deze 200 pagina’s dikke WOW Guide is voorzien van augmented reality-mogelijkheden en dat heeft voor een flinke groei van de online verkoopcijfers gezorgd.
Lees voor meer inspiratie het complete artikel op Reuters Community.