‘Een goed kalenderjaar’

De winnaars van de Kalenderwedstrijd (KW) 2018 zijn bekend. De vakjury spreekt van ‘een goed kalenderjaar’, met ’trouwe deelnemers die opnieuw goed voor de dag komen en verrassende nieuwkomers’. De KW Award gaat naar de wandkalender ‘Paperwork 2018’. De kalender – tevens een verzameling art prints – werd ontworpen door Annelies Vanoost en uitgegeven door Stockmans Kalenders. 

De KW Publieksprijs ging naar het tijdloze kalenderboek 365+1 Days van Stichting Print. Aan dit initiatief van Pauline de Nijs van Stichting Print werkten 366 grafisch ontwerpers en 13 grafische bedrijven mee. De prijs werd in ontvangst genomen door Mike Silva van Boekbinderij Patist en Anouk van Mil van ontwerpbureau Milc, omdat Paulina de Nijs wegens omstandigheden niet aanwezig kon zijn.

Fragmenten uit de KW Publieksprijs-winnaar “365 + 1 days”

Agenda’s en kalenders

De Typografie-prijs werd uitgereikt door Paul Adriaensen van het Plantin Instituut aan Geeke Voortman van ontwerpbureau Wie Maakt Het die hiervoor samenwerkte met Gianotten Printed Media. Ze kreeg de prijs voor de Design-Agenda.

De kalender “Laat je voeden en inspireren!” van Totdrukwerk en VdR druk&print, ontworpen door Doks ontwerpbureau, kreeg de KVGO-prijs. Cees Verweij, voorzitter van het KVGO reikte de prijs uit, bestaande uit twee zeefdrukken. Philippe Van Ongevalle, directeur-generaal van Febelgra, reikte de Febelgra-prijs uit aan ontwerpster Like Mouton, voor haar Bureelkalender, uitgegeven door L.Capitan.

Winnende kalender van studenten

In de studentencategorie deden vier opleidingen mee, die elk een eigen winnende inzending opleverde. Van alle opleidingen werd tot overall winnaar gekozen “De Ontdekkingsreizigerkaart”, een ontwerp van Dhoe Thimothy en Olivier Moeyaert van Artevelde Hogeschool Gent.

Toekomst voor de kalender

De Kalenderwedstrijd vraagt aandacht voor bijzonder drukwerk. Kalenders en agenda’s zijn daarbij het uitgangspunt. Tijdens de uitreiking werd er meerdere keren gesproken over de toekomst van de gedrukte kalender in een tijd van oprukkende digitale communicatiemiddelen. Het vertrouwen in kalenders en agenda’s werd door meerdere sprekers benadrukt.

De winnende kalender ‘Paperwork 2018’
Kalenders

Plaats een reactie