Met de stijgende omzetten in online retail, groeit de vraag naar verpakkingen die speciaal geschikt zijn voor de verkoop via digitale kanalen. Vakblad Levensmiddelenkrant inventariseerde de ontwikkelingen.
“In de kern heeft een verpakking twee functies. Ten eerste dient het als bescherming van een product, onder andere bij vervoer. Daarnaast fungeert het als display voor reclame. Althans, dat geldt voor fysieke winkels. Bij e-commerce komen die functies in een ander daglicht te staan,” zegt Michiel Muller, mede-oprichter van online retailer Picnic, in het artikel van Levensmiddelenkrant: “In de supermarkt zijn verpakkingen meestal veel groter dan de inhoud, zodat ze mooier in het schap passen. Cornflakes is daar een bekend voorbeeld van. Maar wij willen zo min mogelijk lucht vervoeren en dus kleinere verpakkingen.”
Bij het ontwerp van bijvoorbeeld de nieuwe verpakkingen voor Hertog Jan-bier is, behalve met de logistiek, tevens rekening gehouden met hoe het product zichtbaar is in een online-omgeving: “Omdat veel details in de app verloren gaan, hebben we die weggelaten. Belangrijke elementen zoals het aantal flesjes en de inhoud zijn verduidelijkt. En om een idee te geven van de flesjes, staat er één op de doos afgebeeld.”
Meer weten over verpakkingsontwerp voor online retail? Lees het hele artikel op Levensmiddelenkrant.
Reacties
Henk Gianotten
Interessant verhaal dat vooral ontwerpers en lithografen moet interesseren. Wat er over packshots wordt gezegd in het artikel wordt o.a. in Duitsland ingezet voor de reproducties van boekomslagen. Bij een boek in de boekhandel zal de klant zelfs titels in extreem dunne letters wel kunnen lezen. Bij de extreem kleine afbeeldingen op een smartphone of tablet valt de titeltekst dan vrijwel weg en loopt men het gevaar dat de “dunne titeltekst” onleesbaar wordt. Enkele Duitse uitgevers maken daarom 2 versies van de omslag. Een exemplaar voor de productie van het boek en een tweede uitvoering voor de weergave op het verkleinde formaat. Met goede trappingsoftware kun je dat effect bereiken maar ook met een aangepast ontwerp waarbij de titeltekst vetter is. In principe geldt dit voor alle producten die online verkocht worden. In het artikel wordt duidelijk aangegeven dat ontwerpers van verpakkingen en producten meer moeten nadenken over deze extra eisen die voor online verkoop en de daarbij behorende verpakking én distributie nodig zijn. Deze extra eisen resulteren – volgens mij – ook in extra toegevoegde waarde.