Goededoelenorganisaties als KWF Kankerbestrijding, Unicef en Oxfam Novib zetten nog regelmatig drukwerk in als wervingskanaal. “Drukwerk blijft een krachtig medium. Zeker als je een mooie relevante, en dus persoonlijke, uiting op de deurmat legt”, vindt Laura Westendorp van Unicef Nederland.
“Uit onderzoek weten we dat onze achterban beperkt digitaal te bereiken is. Een fysieke uiting kan bovendien meer opvallen en daardoor effectiever zijn”, stelt ook Layla Salamoun van Oxfam Novib in The Fundraiser, vakblad over fondsenwerving en marketing. Oxfam Novib zet haar magazine Close Up in om donateurs meer informatie te verschaffen over achtergronden en resultaten van haar werk en campagnes. Naast het donateursblad worden andere printmedia ingezet voor het werven van fondsen: uitnodigingen voor donateursbijeenkomsten, speciale bedankjes en wervingsverzoeken in briefvorm.
Personaliseren is de sleutel
Salamoun: “Het voordeel van print is dat er door digitaal drukken nu veel meer mogelijk is dan vroeger. Je beste partner is een meedenkende drukker, dan heb je een marketingbureau niet nodig en kunnen ook kleine organisaties efficiënt drukwerk inzetten, ook met een bescheiden budget. Personaliseren is de sleutel; probeer een verrassende invalshoek te vinden die past bij je organisatie.” Laura Westendorp (Unicef) sluit zich daarbij aan: “Stuur niet iedereen dezelfde boodschap, kijk naar wensen en voorkeuren, af te lezen uit eerder getoond gedrag.” Ook duurzaamheid is belangrijk voor Salamoun: “We gebruiken alleen papier met het FCS-keurmerk, dat betekent dat het een verantwoorde herkomst heeft. We brengen het blad ook niet iedere maand uit, het moet echt zinvol zijn.”
De optimale mix
Drukwerk is niet alleen een mooi medium – volgens Mischa Stubenitsky van KWF Kankerbestrijding is het in sommige situaties zelfs noodzakelijk: “Denk bijvoorbeeld aan wachtkamers van zorginstellingen, daar verspreiden we folders die mensen kunnen meenemen om thuis rustig te lezen.” Volgens Stubenitsky gaat het om de optimale mix van tv, online, radio en print: “Al deze vormen vragen om een eigen aanpak en je kunt ze niet los van elkaar zien.”
Lees het volledige artikel op The Fundraiser.