De grafimediabranche is een campagne gestart om jongeren te interesseren voor een vakopleiding in printmedia. Het motto: “Druk jouw stempel op Nederland!”
“De concurrentie om jongeren die met hun handen willen werken is enorm en neemt alleen maar toe”, stellen de initiatiefnemers A&O Fonds Grafimediabranche, Grafisch Lyceum Utrecht, Grafisch Lyceum Rotterdam en GOC. “Willen we blijven beschikken over vakmensen, dan moeten we gezamenlijk de branche promoten en investeren in het opleiden van drukkers en nabewerkers.”
De campagnefolder maakt jongeren duidelijk welke rol drukwerk nog altijd speelt: “Als je erop let, zie je overal dingen die gedrukt of geprint zijn. De boeken die je op school gebruikt, het behang aan de muur, reclameborden langs de weg, belettering op auto’s. Maar ook de prints op je kleding, de doos om je nieuwe sneakers, magazines en kranten die thuis op tafel liggen.”

“Al die dingen worden bij jou in de buurt gemaakt. Bij leuke, moderne bedrijven, door vakmensen die werken met de nieuwste machines. Jij kunt er ook aan de slag.” Vervolgens legt de folder uit wat voor werk de branche biedt, zoals ontwerpen, begeleiden, drukken en nabewerken – waarbij de laatste twee de grootste baankans bieden – en welke opleidingen er zijn. Tot slot vertellen twee jongeren over hun opleiding: “Als ik mijn vrienden erover vertel zeggen ze vaak: ‘dat klinkt leuker dan mijn baan’.”
Behalve de folder is er ook een social media campagne. Ook roepen de initiatiefnemers bedrijven op mee te doen en daarbij ‘breder te werven dan het eigen bedrijfsbelang’.