De boeken Dolfje Weerwolfje, SuperDolfje en Weerwolfnachtbaan van Paul van Loon zijn bekroond met een Gouden Boek. De drie titels uit de serie zijn meer dan 75.000 keer over de toonbank gegaan, genoeg voor de ‘gouden status’.
De overhandiging van de drie Gouden Boeken luidde de jaarlijkse ‘Dolfje Weerwolfje Week’ in. Die vindt dit jaar plaats van 27 februari tot en met 7 maart. Er worden de boeken van Dolfje Weerwolfje in boekhandels, bibliotheken en op basisscholen in het zonnetje gezet. CPNB-directeur Eveline Aendekerk reikte de onderscheiding uit: “Dolfje Weerwolfje is een iconisch figuur in kinderboeken.”
Dolfje Weerwolfje
De CPNB beschrijft het succes van de serie: “Binnen twee generaties groeiden miljoenen kinderen op met het witte weerwolfje. Maar liefst vijf boeken werden bekroond met de Prijs van de Nederlandse Kinderjury. Ook internationaal is Dolfje populair; de boeken zijn uitgegeven in o.a. België, Engeland, Italië, Duitsland, Zweden, Japan, Spanje, China, Korea en Turkije. Er werden een prijswinnende film, drie musicals en een app geproduceerd en er zijn verschillende taal- en rekenspelletjes. Dolfje bestiert zijn eigen katern in tijdschrift OKKI. De Vlaming Hugo van Look illustreert de boeken al sinds het begin en creëerde zo samen met Paul van Loon dit populaire weerwolfje.”
Goud, platina en diamant
Sinds 2012 bekroont de CPNB, naar het voorbeeld van de muziekindustrie, uitzonderlijke verkoopaantallen in de boekenbranche. Volwassenenboektitels worden met 200.000 verkochte exemplaren bekroond met het Gouden Boek. Voor 350.000 exemplaren geldt platina en titels die 500.000 keer over de toonbank zijn gegaan worden bekroond met diamant. Voor kinderboeken is een ander aantal vastgesteld: 75.000 verkochte exemplaren voor goud, 150.000 voor platina en 200.000 voor diamant.