Direct mail (DM) is een uiterst effectief verkoopkanaal voor webshops. Uit Duits onderzoek blijkt een ‘return on advertising spend’ (RoAS) van maar liefst 990%: tegenover elke aan DM uitgegeven euro staat een opbrengst van 9,90 euro.
Aan de CMC Dialogpost Studie 2020, georganiseerd door Collaborative Marketing Club (CMC) in samenwerking met Deutsche Post, namen 41 webshops deel. Er werd gebruik gemaakt van zowel grote postkaarten, self-mailers als mailings in een envelop – alle drie met gelijkluidende inhoud – om ook een onderlinge vergelijking mogelijk te maken. De conclusies maken duidelijk dat direct mail goede resultaten oplevert:
– klanten die reageren op een printmailing geven gemiddeld 8% meer geld uit dan bij hun vorige bestelling.
– de ‘return on advertising spend’ (RoAS) van printmailings komt uit op 990%. Dat wil zeggen dat tegenover elke aan DM uitgegeven euro een opbrengst van 9,90 euro staat.
– 36% van de bestellingen vindt plaats in de eerste 14 dagen na het verzenden van de printmailing. 64% van de reacties op een mailing volgt tot nog 5 maanden erna: papieren mailings blijven dus lang bewaard.
– direct mail per envelop blijkt het grootste effect te sorteren.