De folder van de Aldi-supermarkten in België zal voortaan digitaal raadpleegbaar zijn via een QR-code op de melkpakken van het huismerk Milsa. Op die manier wil de discounter de toegankelijkheid tot de digitale reclamefolder vergroten.
Deze innovatie kan de definitieve doorbraak betekenen voor de digitale folder, denkt Aldi. “Hoewel die al jaren bestaat, vindt slechts een minderheid van de Belgen de weg naar de digitale folder. Momenteel strandt het bereik van onze digitale folder op ca. 10% van het bereik van onze papieren folder”, zegt Isabel Henderick, Managing Director Marketing & Communication bij Aldi België.
“Het potentieel is echter groot. Zodra consumenten de weg vinden naar de online folder, wordt die gemiddeld 3 à 4 minuten doorbladerd per sessie. Dat is flink boven de benchmark”, aldus Henderick.
Uit marktonderzoek blijkt dat de Belg digitale folders maar moeilijk toegankelijk vindt. “Door een QR-code te integreren op onze melkpakken, die onmiddellijk doorlinkt naar onze online folder, willen we die drempel verlagen en consumenten stimuleren de folder meer digitaal te lezen”, vervolgt Henderick.
Volgens Aldi heeft de reclamefolder wel degelijk een toekomst. “Reclamefolders zijn nog steeds het belangrijkste communicatiekanaal met de consument”, zegt Henderick. “Voor meer dan 7 op de 10 Belgen is de reclamefolder een vaste wekelijkse afspraak. Prijzen vergelijken (49%), opsnorren van promoties (44%) en de wekelijkse boodschappen inplannen (35%) zijn de belangrijkste redenen om een reclamefolder te doorbladeren. Reclamefolders bieden kortom een hulpmiddel om de koopkracht te beschermen.”