‘Digitaal’ steeds belangrijker voor kranten

De recente oplagecijfers over het tweede kwartaal van 2014 laten zien dat de daling bij de papieren kranten doorzet. De stijgende lijn bij de digitale oplage houdt eveneens aan. Kranten zetten steeds meer in op hun digitale kanalen.

“Zo boekte de nummer één, De Volkskrant, bij de digitale oplage een plus van ruim 7.000 stuks tot 53 duizend digitale abonnementen. Maar de daling bij de papieren krant was op jaarbasis bijna 14 duizend stuks”, schrijft Z24 op basis van de laatste HOI-rapportage: “Alleen bij het Financieele Dagblad was de groei bij digitaal min of meer in evenwicht  met het verlies aan gedrukte kranten.”

Juist deze week lanceerde het Financieele Dagblad een compleet vernieuwde website, die abonnees volop mogelijkheden biedt om het nieuws volgens persoonlijke voorkeuren te rangschikken. Ook De Volkskrant komt op 2 oktober met een volledig nieuwe site, waar onder de noemer ‘Volkskrant Plus’ betaalde toegang tot een deel van de artikelen wordt geïntroduceerd. Ruim een week later, op 10 oktober, volgt De Telegraaf met nieuw vormgegeven digitale kanalen én de papieren krant op tabloidformaat.

Kranten

Plaats een reactie