Binnenkort gaat een test van start met een ‘digitale brievenbussticker’. Brancheorganisatie MailDB wil hiermee een alternatief introduceren voor de bestaande Ja/Nee en Nee/Nee-stickers.
MailDB is de brancheorganisatie die al 30 jaar zorgt voor het landelijk systeem van brievenbusstickers en onafhankelijke handhaving ervan. Vanaf 1 juli 2022 “gaan de bekende stickers digitaal”, stelt MailDB. “Op InMijnBus geven huishoudens eenvoudig hun voorkeur aan voor het wel of niet ontvangen van reclamefolders en huis-aan-huiskranten. Voor het eind van dit jaar beschikken alle Nederlandse huishoudens over InMijnBus. Hiermee is Nederland het eerste land in de wereld dat deze voorkeur digitaliseert.”
Het nieuwe systeem maakt het eveneens mogelijk om bezorging tijdelijk uit of aan te zetten. Naast het gebruiksgemak noemt MailDB nog meer voordelen. “Iedere reclamefolder of huis-aan-huiskrant die ongelezen bij het oud papier belandt is een verspilling van grondstoffen en energie. Door het gemakkelijker te maken voor huishoudens om (tijdelijk) de voorkeur aan te passen zal de hoeveelheid ongelezen drukwerk afnemen. En door iedere week te weten voor hoeveel huishoudens reclamefolders en kranten gedrukt moeten worden, kan veel preciezer de drukoplage worden bepaald.”
Verdere afstemming nodig
Niet iedereen is al overtuigd van het nut en de uitvoerbaarheid van ‘InMijnBus’. De uitgevers van huis-aan-huiskranten vrezen voor een omzetdaling en handhaven liever de bestaande brievenbusstickers. En volgens de Vereniging van Weekbladverspreiders houdt dit plan geen rekening met de praktische gevolgen voor de bezorgers. Mail DB laat weten dat “verdere afstemming met alle uitgevers van huis-aan-huiskranten kan leiden tot een aanpassing of beperking van InMijnBus.”
Reacties
Henk Gianotten
“Voor het eind van dit jaar beschikken alle Nederlandse huishoudens over InMijnBus.” zegt deze onrealistische organisatie. Ik vermoed dat het wensdenken is. Ik woon in een gebouw met 124 brievenbussen en zie de folderverspreiders worstelen met de verschillende pakketten. Soms schoolkinderen, soms buitenlandse invalkrachten en recent zelfs een grootvader die zijn zieke kleinzoon verving. Ik verwacht niet dat zij deze digitale hulp goed en gemakkelijk kunnen gebruiken. Per 1 januari 2023 lees ik hier graag hoe ver de MailDB zal zijn.