Bij de 42ste editie van de World’s Best Designed Newspaper competitie zijn De Volkskrant en het Deense Weekendadvisen door een vakjury als winnaars aangewezen. “Print is niet uit de tijd, maar avant-garde” stelt de jury. Beide winnaars slagen erin om bij de overvloed aan online nieuws “van print een nicheproduct te maken, speciaal en revolutionair”.
“De Volkskrant verrast op bijna elke bladzijde (…) met zeer creatief gebruik van illustratie, fotografie en grafische details”, schrijft de jury. “De compacte pagina’s worden optimaal benut. Er is een goede balans tussen witruimte, typografie, afbeeldingen en data, om overal zeer dynamische lay-outs te creëren. Afbeeldingen worden spaarzaam maar doelbewust gebruikt, net als kleur. Dat geeft de publicatie scherpte en duidelijkheid.”
“Gelukkig vindt onze hoofdredactie vormgeving erg belangrijk”, reageert Koos Jeremiasse in De Volkskrant op het nieuws. Hij is samen met Jaap Biemans en Lucas van Esch verantwoordelijk voor het uiterlijk van de krant. “Ook fotografie, infographics en illustratie zijn belangrijke pijlers in onze krant, dus ook van dit succes.”
De competitie wordt jaarlijks georganiseerd door de internationale Society for News Design (SND). Vorig jaar won The New York Times. Jeremiasse: “Naar die krant kijken wij toch een beetje op. Amerikaanse kranten hebben een groter budget dan wij. Dat we nu van hen winnen, maakt het extra bijzonder.”