Bernd Zipper gelooft in de toekomst van drukwerk.
Niet omdat deze consultant – mede – in die industrie zijn brood verdient, maar omdat print een aantal fundamentele eigenschappen kent die mensen, ook in de toekomst, als bijzonder prettig ervaren.
“Printproducten zorgen voor aankopen bij veel B2B- en B2C-klanten, door hun bijzondere emotionele aantrekkingskracht”, betoogt Zipper.
“Ze worden door veel mensen als inspirerend ervaren – een gevoel dat zelfs in de toekomst niet zal worden vervangen. Het is dus onzin om te stellen dat investeren in print, inclusief advertenties voor gedrukte advertenties, geen winst oplevert.
Mijn enthousiasme voor drukken is geen berekend optimisme, maar is gebaseerd op een oprecht vertrouwen in dit medium. Het is een vertrouwen dat ik uit mijn dagelijkse werk als consultant put, als ik zie hoe ambitieuze start-ups en gevestigde bedrijven uit de bredere grafische industrie zich concentreren op de sterke punten van het afdrukken en deze sterke punten met succes kunnen verbeteren.
Wie de printmarkt in zijn geheel bekijkt, erkent dat er meer verschuivingen zijn dan verliezen. Het is belangrijk om adequaat te blijven reageren op deze verschuivingen, of het nu om print-on-demand gaat, de vraag naar gepersonaliseerde producten of de combinatie van print en digitaal.
Er zijn genoeg mogelijkheden voor technologie – we hoeven ze alleen maar toe te passen om print correct te positioneren. Dat komt omdat de wereld niet zwart en wit is – er bestaat niet zoiets als de enige ‘definitieve’ strategie om klanten te bereiken.
De manieren waarop potentiële klanten / lezers / consumenten bestaande mediakanalen gebruiken, zijn net zo divers als manieren om ontvangers te bereiken – de truc is om de juiste mix te krijgen – meer niet.”