De hoeveelheid direct mail en huis-aan-huisfolders nam tijdens de lockdown weliswaar af, maar het bereik en het effect ervan namen juist flink toe. Dat blijkt uit Brits onderzoek van JICMail, een brancheplatform voor de Engelse mail industrie.
Het aantal ‘impressies’ van zowel thuisbezorgde zakelijke post als hah-folders en direct mail nam, vergeleken met hetzelfde kwartaal in 2019, aanzienlijk toe – met respectievelijk 9%, 45% en 16%. Er vond ook meer interactie plaats: een direct mail kon gemiddeld 4,58 maal op een vorm van aandacht rekenen (een plus van 11%); voor hah-folders was dat 3,19 maal (een toename van 15%). Ook bleven de brieven en folders langer bewaard.
De Britse overheid maakte tijdens de lockdown-periode in het tweede kwartaal van 2020 volop gebruik van direct mail en folders. De interactie met huis aan huis verspreide folders van de overheid nam met maar liefst 45% toe tot gemiddeld 4,21 maal, terwijl de bewaartijd met 68% opliep tot 9,5 dagen. Volgens de onderzoekers van JICMail dat effectief dat er, op basis van een bereik van 27,8 miljoen huishoudens, meer dan 117 miljoen impressies zijn gegenereerd: “Dat bewijst de kracht van het postkanaal.”
Ook andere sectoren zagen de interactie met hun direct mail toenemen, zoals de medische sector met een plus van 11% naar gemiddeld 5,02 maal. Voor bijvoorbeeld telecom-bedrijven nam de interactiefrequentie met 21% toe en voor de reis- en toerismebranche met 23%.