Wanneer je een boek koopt, kun je doorgaans kiezen tussen een hardcover en een paperback. Brancheorganisatie KVB Boekwerk onderzocht hoe deze twee verschijningsvormen zich in de Nederlandse boekenmarkt tot elkaar verhouden.
“Op de Nederlandse markt domineren paperbacks de verkoop. De afgelopen negen jaar is gemiddeld 64% van de verkochte boeken een paperback, 32% is een hardcover. Overige verschijningsvormen – bijvoorbeeld kartonboekjes, luxe edities, ringbanden, luisterboeken op cd – hebben samen een afzetaandeel van 4%. Deze verhouding is redelijk stabiel’, stelt KVB Boekwerk vast.

Kinderboeken blijken relatief vaak als hardcover te verschijnen. “Het afzetaandeel van hardcovers en paperbacks verschilt sterk per genre. Paperbacks zijn het dominantst bij het genre fictie met 83% van de verkoop, gevolgd door non-fictie informatief (73%) en non-fictie vrije tijd (61%). Bij kinderboeken is het afzetaandeel paperbacks het laagst met 33%.”
De keuze voor hardcover of paperback
Een eerste factor die een rol speelt bij de keuze van een uitgever om een boek in paperback of hardcover te drukken, is prijs. KVB Boekwerk: “De productiekosten van een hardcover zijn hoger dan van een paperback. De hogere kosten – van materiaal tot afwerking – kunnen deels worden gecompenseerd door de hogere verkoopprijs.”

Natuurlijk zijn de productiekosten niet de enige factor bij de overweging van de uitgever. “Ook het genre van het boek speelt een rol. Bij populaire genres zoals romantiek, thrillers of YA (Young Adults) slaat een paperback meestal sneller aan, omdat deze betaalbaarder en flexibeler is. Ook dit zien we terug in de verkoopcijfers.”
De prijs speelt bij consumenten – net als bij uitgevers – een rol bij de keuze tussen een hardcover en een paperback. “De keuze voor hardcover of paperback wordt bovendien vaak ingegeven door het specifieke gebruik van de boeken. Paperbacks zijn licht, betaalbaar en makkelijk mee te nemen – ideaal voor onderweg of op vakantie. Hardcovers daarentegen blijven over het algemeen beter openliggen en zijn minder kwetsbaar bij intensief gebruik. Naast prentenboeken zijn ook kookboeken een voorbeeld van een type boek dat vaak intensief wordt gebruikt en ook veel in hardcover wordt verkocht (74%).”
“Een hardcoveruitvoering geeft een boek bovendien extra cachet doordat het luxer oogt. Daarom worden ze – los van de inhoud – als waardevoller gezien en dus goed geschikt als collector’s item of cadeauboek.”
Lees alle bevindingen van het onderzoek op de website van KVB Boekwerk
(Foto: Andrey Metelev via Unsplash)