‘De groene kant van post’

Duurzaamheid speelt een steeds grotere rol in ons leven. Als je je doelgroep op een groene manier wilt bereiken, denk je al snel aan e-mail of WhatsApp en niet meteen aan direct mail. Direct mail via de brievenbus lijkt niet duurzaam. Maar is dat wel terecht? PostNL beschrijft ‘de groene kant van post’ in een speciaal e-zine.

In het magazine legt PostNL onder andere uit hoe ze allerlei diensten introduceert die klanten helpen hun post verder te verduurzamen. Zo’n dienst is bijvoorbeeld ‘digitale retouren’. “Wanneer je mailings verstuurt, krijg je als organisatie ook te maken met terugkerende post. Soms klopt de adressering niet, of zijn ontvangers verhuisd. Vervelend, want het zorgt voor een fysieke retourstroom met extra handling en bezorgpogingen. Bovendien gebruik je meer papier dan nodig en maakt het een mailactie minder effectief.”

Duurzaamheidspostzegels van PostNL

“Doordat wij de terugkerende post digitaliseren en als digitaal bestand bij de opdrachtgever aanleveren, hoeven wij de fysieke retouren niet meer bij hen terug te brengen. Dat scheelt ons behoorlijk wat kilometers en de bijbehorende CO2-uitstoot.”

Door de retouren te digitaliseren, koppelen klanten de retourgegevens eenvoudig aan hun eigen adressenbestand: “Zo schoon je dit meteen op. Met betere adressenbestanden verbetert ook de productie van mailings. Stel, een bedrijf verstuurt 180.000 magazines en wij weten dat we er daarvan 178.000 kunnen bezorgen. Dan scheelt dat enorm in de productie van die magazines. Dat is beter voor het milieu én voor de portemonnee: minder papier, minder productiekosten én minder portokosten.”

Belangrijk dat een mailing goed scoort

Bovendien is het belangrijk dat een mailing goed scoort: “Veel klanten versturen grootschalige mailings naar zowel klanten als prospects. Wanneer het adressenbestand van deze mailings niet up-to-date of juist is, krijgen ze te maken met retouren. Maar als marketeer wil je natuurlijk precies de juiste mensen bereiken, zodat je campagnes succesvoller zijn. Door digitale retouren in te zetten, worden je marketingacties steeds effectiever.”

Het ‘duurzaamheidsmagazine’ van PostNL is hier te downloaden.

Plaats een reactie