De juiste timing, boodschap en aansluiting bij de doelgroep blijven cruciaal voor effectieve inzet van direct mail. Maar er zijn een paar dm-trends die in 2021 ook een belangrijke rol gaan spelen: “De focus ligt op verdere personalisatie, digitalisering en het prikkelen van de zintuigen”.
Op Adformatie.nl zette PostNL alvast een aantal van die direct mail trends voor 2021 op een rijtje:
1) Maatwerk en authenticiteit
In 2021 is de trend dat directmailcampagnes verder gepersonaliseerd worden. Dit gaat verder dan alleen het vermelden van de naam van de ontvanger. Direct mail gaat behandeld worden als e-mailcampagne, met inhoud en vormgeving toegespitst op segmentaties in de doelgroep zoals demografische gegevens, productkennis en/of aankoopgeschiedenis.
2) Prikkel de zintuigen
Om extra aandacht te trekken, spelen zintuigelijke elementen een belangrijkere rol, zoals een speciale coating of geurend papier. Denk daarbij aan een geurende bruisbalkaart of een platte fles wijn die door de brievenbus past.
3) Interactiviteit
De effectiviteit van direct mail zal verder vergroot worden door interactieve elementen toe te voegen. Dit kunnen bewegende elementen zijn, maar ook een praktisch toepasbare vormgeving. Zo verstuurde Smartphonehoesjes.nl deurhangers met een persoonlijke groet voor post- en pakketbezorgers. De ontvangers kregen 20% korting op een aankoop. Smartphonehoesjes.nl heeft met deze directmailcampagne de kosten met een factor van drie terugverdiend.
4) Koppeling offline & online
Direct mail gaat nog meer onderdeel worden van een bredere campagnestrategie, waarbij offline-online interactie gestimuleerd wordt, inspelend op verdere digitalisering. Via QR-codes en andere verwijzingen kunnen digitale lagen aan campagnes toegevoegd worden en kunnen klanten direct naar online verkoopkanalen worden geleid.