In deze digitale tijd is persoonlijke aandacht soms ver te zoeken. Mailboxen lopen vol, mailtjes worden vluchtig gescand en soms niet eens geopend. PostNL bracht recent vijf actuele consumententrends in kaart, en concludeert: de brievenbus is uitgegroeid tot een exclusief marketingkanaal.
Direct Research hield in opdracht van PostNL een kwantitatief online onderzoek onder ruim duizend Nederlanders van 18 jaar en ouder. Hen werd onder meer gevraagd wat ze precies verstaan onder aandacht.

Uit de antwoorden blijkt dat digitale communicatie minder als ‘echte aandacht’ wordt gezien: “Maar liefst 79% vindt dat digitale middelen zorgen voor snel en vluchtig contact. 61% van de Nederlanders vindt dat ze te veel aanbiedingen via e-mail krijgen. Van nóg meer aanbiedingen via e-mail worden klanten dus bepaald niet gelukkig. Dat ligt anders bij aanbiedingen via de brievenbus: daar vindt slechts 36% van de Nederlanders dat ze er te veel van krijgen.”
Direct mail goed bekeken
Het goede nieuws, aldus PostNL: “57% van de Nederlanders naar persoonlijke aanbiedingen in een direct mail kijkt. Bij e-mail is dat maar 43%. In vergelijking met een persoonlijke aanbieding van bedrijven via e-mail en een bericht op social media, krijgt een persoonlijke aanbieding via de post ook langer de aandacht van consumenten. Direct mail wordt vaker goed bekeken en doorgelezen. 51% van de Nederlanders bekijkt een direct mail op zoek naar een aanbieding of andere relevante inhoud. 32% zegt een aanbieding via direct mail aandachtig door te lezen. Een e-mail wordt vluchtiger gescand en slechts door 21% aandachtig gelezen.”
Digitale overload
Het onderzoek concludeert: “In de digitale overload van commerciële boodschappen is de brievenbus uitgegroeid tot een exclusief marketingkanaal. Het is een plek waar veel te winnen valt. Direct mail wekt nieuwsgierigheid op en wordt als persoonlijk ervaren. Direct mail heeft een plek in huis: op de mat of op de keukentafel bij de koffie. Een plek in de handen van (potentiële) klanten.”