Het bereik van de gedrukte dagbladen blijft groot. Een op drie Nederlanders leest dagelijks een of meer gedrukte kranten. Dat blijkt uit het recente NPMM 2021-III onderzoek, schrijft NDP.
Ten opzichte van de vorige editie van het onderzoek is het bereik van de printuitgaven met drie procent gedaald. Volgens brancheorganisatie NDP is de daling deels het gevolg van actuele ontwikkelingen. “Covid-19 heeft de distributie van printuitgaven bij losse verkooppunten bemoeilijkt. De dagbladen waren op minder plaatsen te koop en in te zien.”
Bovendien heeft de pandemie het gebruik van digitale media aangejaagd, stelt NDP. “Het dagelijkse bereik van de online dagbladen kwam in het tweede kwartaal van 2021 uit op 4,1 miljoen dertienplussers. De online bezoekers van dagbladsites en -apps trekken voor hun online nieuwsupdates ruim 24 minuten uit en bekijken daarbij gemiddeld 19 items.”
NDP constateert verder op basis van het onderzoek:
- Landelijke dagbladen bereiken in gedrukte vorm dagelijks 20 procent van de bevolking. De regionale titels behalen samen een dagelijks bereik van 2,6 miljoen dertienplussers, ofwel 18 procent.
- Het gedrukte dagblad is opvallend populair in het weekend. Het bereik van de zaterdagkrant van landelijke titels is gemiddeld 40 procent groter dan van een doordeweekse editie. NRC en de Volkskrant weten in het weekend maar liefst respectievelijk 65 procent en 67 procent meer lezers te trekken.
- AD (1,1 miljoen dagelijkse lezers) en De Telegraaf (1,0 miljoen) zijn in printvorm de grootste landelijke titels. De Limburger heeft het grootste bereik (0,3 miljoen) onder de regionale dagbladen.