Het aantal betalende dagbladlezers is in 2021 met ruim 86.000 (3,2 procent) gestegen naar 2,8 miljoen. Dat blijkt uit het NDP Nieuwsmedia Brancheonderzoek 2021.
De groei op de lezersmarkt voor dagbladen heeft volgens brancheorganisatie NDP in de coronaperiode een forse impuls gekregen. Dat komt door de sterke behoefte aan nieuws en duiding. “Vooral digitale producten genieten een groeiende populariteit. De betalingsbereidheid voor digitale nieuwscontent neemt gestaag toe.”
De stijging van het het aantal betalende lezers was in 2021 minder fors dan in het voorgaande jaar, constateert NDP. “In 2020 nam het aantal lezers met 113.752 toe, ofwel 4,4 procent. Dat was ook het jaar dat de btw-verlaging op digitale journalistiek van kracht werd.”
Digitale lezers
Het aantal lezers van gedrukte dagbladen, al dan niet gecombineerd met de digitale krant, blijkt nog ruim in de meerderheid. “Abonnees die uitsluitend een digitale krant lezen of toegang hebben tot premium artikelen zijn wel sterk in opmars. Het aantal mensen dat uitsluitend een digitale krant afneemt, is opgelopen tot 344.063 (+24 procent). De toename van lezers van betaalde premium artikelen was nog groter (+45 procent).”
Bereik
Volgens het jaarverslag van NDP bereikten de printuitgaven van dagbladen in 2021 dagelijks 4,7 miljoen Nederlanders van dertien jaar en ouder (32 procent). Print is verhoudingsgewijs populair in het weekend. De weekendkrant wordt gemiddeld door 5,6 miljoen 13-plussers gelezen (38 procent).
Het bereik van de betaalde landelijke dagbladen bedraagt dagelijks 20 procent. De regionale dagbladen behalen op een gemiddelde dag een bereik van 17 procent. De digitale platforms van deze types dagbladen bereiken dagelijks respectievelijk 25 procent en 11 procent van de dertienplussers.