Het leven begint met een geboortekaartje en sluit af met de rouwkaart. Tussen die twee momenten sturen we elkaar miljoenen wenskaarten.
De postverzenders hebben het er druk mee, zeker rond de feestdagen. Om de kerstpost snel te verwerken worden extra mensen ingezet, aangevuld met tijdelijke krachten. In de decembermaand maken de chauffeurs extra ritten langs postkantoren en pakketpunten. Met name zakelijke kerstkaarten worden steeds vaker online besteld. De online drukkers melden een flinke groei.
Per saldo worden er minder kaartjes verstuurd en dat heeft natuurlijk te maken met de opkomst van het gebruik van online communicatiemiddelen. Maar die opkomst heeft twee gezichten. De drempel om een boodschap of felicitatie via social media te versturen is bijzonder laag. Tegelijkertijd vindt men het belangrijk dat een bericht persoonlijk en oprecht is. Nederlanders communiceren steeds vaker online, maar zelf worden ze liever via offline communicatiemiddelen benaderd. Het liefst ontvangen Nederlanders een handgeschreven kaart, en dan gaat de voorkeur uit naar een verjaardagskaart.



